زنگباري, سودا and احمدزاده, جمال and همتي مسلک پاک, معصومه and آقاخاني, نادر (2021) بررسي تأثير آموزش مراقبت در منزل به مراقبين بيمار بر افسردگي و کيفيت زندگي در بيماران سکته ۱۳۹۸- مغزي در مرکز آموزشي درماني امام خميني اروميه در سال ۹. مجله پرستاري و مامايي, 19 (3).
3 Zangbari A-10-3446-1.pdf
Download (565kB)
Abstract
پيشزمينه و هدف: سکته مغزي در خيلي از موارد منجر به افسردگي پس از سکته ميگردد که اثرات منفي شديدي را بر کيفيت زندگي مبتلايان به همراه دارد.
افسردگي پس از سکته و کيفيت زندگي ممکن است تأثيراتي متقابل بر هم داشته باشند. مطالعه حاضر باهدف تعيين تأثير آموزش مراقبت در منزل به مراقبين
١٣٩٨ طراحي و انجام شده است. - بر افسردگي و کيفيت زندگي در بيماران سکته مغزي در مرکز آموزشي درماني امام خميني اروميه در سال ٩٩
مواد و روش کار: پژوهش حاضر يک تحقيق نيمه تجربي بود که در آن از طرح پيشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و آزمون استفاده شد. حجم نمونه ٦٦ نفر
از بيماران واجد شرايط بودند که به روش تصادفي به دو گروه مساوي مداخله و کنترل تقسيم شدند. فرم اطلاعات جمعيت شناختي بيماران و مراقبين آنها از
پرونده و مصاحبه تکميل و از تمامي بيماران شرکتکننده پيشآزموني جهت ارزيابي افسردگي و کيفيت زندگي با استفاده از پرسشنامه افسردگي بک ويرايش دوم
و پرسشنامه کيفيت زندگي اختصاصي سکته مغزي گرفته شد. مداخله، شامل اجراي آموزش مراقبت در منزل براي مراقبين طي چهار جلسه ٦٠ دقيقهاي؛ يک بار
در هفته توسط پژوهشگر در منزل بيماران بهصورت چهره به چهره همراه با بحث و تبادلنظر و پرسش و پاسخ ميان پژوهشگر و مراقب اصلي بيمار بود. پسآزمون
پس از يک ماه بعد از مداخله در دو گروه مداخله و کنترل جهت ارزيابي افسردگي و کيفيت زندگي با استفاده از پرسشنامههاي قبلي انجام گرفت.
ولي دو گروه بعد از مداخله (p=٠/ يافتهها: نتايج نشان داد که است که قبل از مداخله دو گروه تحت بررسي با هم اختلاف معنيداري ازنظر آماري نداشتهاند ( ٩٨١
٢٢ بعد از مداخله کاهش داشته / ٣٩ قبل از مداخله به نمره ٥٢ / اختلاف آماري معنيداري از نمرات افسردگي داشتهاند و نمره افسردگي در گروه مداخله از ٤٥
درحاليکه اين روند در گروه کنترل تقريباً بدون تغيير و ثابت مشاهده ميشود. همچنين يافتهها نشان داد که قبل از مداخله دو گروه تحت (p<۰/ است ( ۰۰۱
ولي دو گروه بعد از مداخله اختلاف آماري معنيداري ازنظر (p=۰/ بررسي با هم اختلاف معنيداري ازنظري آماري در رابطه با نمره کيفيت زندگي نداشتهاند ( ۴۷۱
(p<۰/ ١٨٣ بعد از مداخله افزايش داشته است ( ۰۰۱ / ١١٨ قبل از مداخله به نمره ٩٧ / نمرات کيفيت زندگي داشتهاند و نمره کيفيت زندگي در گروه مداخله از ٥٨
درحاليکه اين روند در گروه کنترل تقريباً بدون تغيير و ثابت مانده بود.
بحث و نتيجهگيري: بر اساس يافتههاي پژوهش حاضر، آموزش مراقبت در منزل به مراقبين بر کاهش افسردگي و ارتقاي کيفيت زندگي بيماران سکته مغزي
مؤثر است. پيشنهاد ميشود تأثير آموزش مراقبين بيماران سکته مغزي بر وضعيت افسردگي و کيفيت زندگي آنان در مطالعات جداگانه بهصورت دورهاي يا در
مطالعات با حجم نمونه بيشتر در سطح ملي توسط ساير محققين موردبررسي و مقايسه قرار گيرد و نتايج حاصله به مديران و سياستگذاران حيطه بهداشت و
درمان منعکس گردد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | آموزش، مراقبت در منزل، مراقبين، افسردگي، کيفيت زندگي، سکته مغزي |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Depositing User: | Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir |
Date Deposited: | 03 Nov 2022 15:45 |
Last Modified: | 15 May 2023 09:55 |
URI: | https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6566 |