CIPP طراحي، پاياسازي و اعتباريابي ابزار ارزشيابي دوره دکتري تخصصي آموزش پزشکي براساس الگوي

درخشانفرد, سميرا and جوکار, فريبا and احسانپور, سهيلا (2021) CIPP طراحي، پاياسازي و اعتباريابي ابزار ارزشيابي دوره دکتري تخصصي آموزش پزشکي براساس الگوي. مجله پرستاري و مامايي, 19 (2).

[img] Text
6 Derakhshanfard A-10-3424-3.pdf

Download (627kB)

Abstract

ارزشيابي مداوم جهت بررسي ميزان تحقق اهداف و تعيين کيفيت برنامههاي آموزشي لازم و ضروري است. بر اين اساس مطالعه حاضر با انجام شد. CIPP هدف طراحي، پاياسازي و اعتباريابي ابزار ارزشيابي دوره دکتري تخصصي آموزش پزشکي براساس الگوي مواد و روش کار: اين مطالعه توصيفي در سال ١٣٩٨ در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان انجام شد. جهت طراحي پرسشنامه، مقالات داخلي انجام گرفته در حوزه و مشخصات کلي برنامه دوره دکتري تخصصي آموزش پزشکي مصوب وزارت بهداشت و درمان CIPP ارزشيابي برنامه آموزشي، آخرين نسخه چکليست مدل مورد استفاده قرار گرفت. پس از تعيين شاخصهاي هر حيطه و طراحي پرسشنامه، با انتخاب ١٠ نمونه به روش تصادفي طبقهاي از سه گروه اعضاي هيات علمي، دانشجويان و دانشآموختگان و ٥ نفر از مديران گروه آموزش پزشکي، روايي صوري و محتوايي با روش لاوشي و شاخص روايي محتوايي براساس روش والتز و باسل بررسي شد. نهايتاً پايايي پرسشنامه با اجرا بر روي ٣٠ نفر از گروههاي هدف در دانشگاههاي علوم پزشکي شيراز، تهران و ايران براساس ضريب آلفاي کرونباخ برآورد شد. يافتهها:. براساس شاخصها تعداد ٧١ سؤال براي مديران گروه، ٨٨ سؤال براي اعضاي هيات علمي، ٤٢ سؤال براي دانشجويان و ٤٠ سؤال براي دانشآموختگان در حيطه سادگي، CVI ٠ بود. مقدار / ٠ و براي مدير گروه ٩٩ / براي سه گروه اعضاي هيات علمي، دانشجويان، دانشآموختگان ٩٨ CVR به دست آمد. مقدار ٠) و دانش- /٩٨ ،٠/٩٨ ،٠/ ٠)، دانشجويان ( ٩٧ / ٠ و ٩٧ /٩٨ ،٠/ ٠) اعضاي هيات علمي ( ٩٨ / ٠ و ٩٨ /٩٩ ،٠/ وضوح و مرتبط بودن براي مديران گروه بهترتيب ( ٩٨ ،٠/٩٥ ،٠/ ٠) به دست آمد. جهت بررسي همساني دروني پرسشنامه، ضريب آلفاي کرونباخ مورد استفاده قرار گرقت که مقادير ٩٧ /٩٨ ،٠/٩٧ ،٠/ آموختگان ( ٨٣ ٠ بهترتيب براي پرسشنامه مديران گروه، اعضاي هيات علمي و دانشآموختگان به دست آمد. / ٠ و ٨١ /٨٣ بحث و نتيجهگيري: با توجه به نتايج پژوهش حاضر ميتوان گفت که ابزار طراحي شده براي ارزشيابي دوره دکتري تخصصي آموزش پزشکي از روايي و پايايي لازم برخوردار بود و ميتوان از آن براي ارزشيابي و شناسايي نقاط قوت و ضعف اين دوره در دانشگاههاي علوم پزشکي تهران، شهيدبهشتي، شيراز و ايران نيز بهره گرفت.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: ارزشيابي برنامه، آموزش پزشکي، دانشجو
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 28 Dec 2022 06:20
Last Modified: 15 May 2023 08:35
URI: http://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6742

Actions (login required)

View Item View Item