بررسي مقايسهاي دو روش آموزشي به شيوه مولتيمديا و روش مرسوم بر دانش و عملکرد پرستاران در در بيماران بستري در بخشهاي مراقبت ويژه مرکز آموزشي درماني CAM-ICU بهکارگيري معيار ۱۴۰۰- دانشکده علوم پزشکي خوي در سال ۱۳

حقيقي مقدم, يوسف and علياصغري, آرش and احمدزاده, جمال and رضاپناه, عليرضا (2022) بررسي مقايسهاي دو روش آموزشي به شيوه مولتيمديا و روش مرسوم بر دانش و عملکرد پرستاران در در بيماران بستري در بخشهاي مراقبت ويژه مرکز آموزشي درماني CAM-ICU بهکارگيري معيار ۱۴۰۰- دانشکده علوم پزشکي خوي در سال ۱۳. مجله پرستاري و مامايي, 19 (12). pp. 964-975.

[img] Text
4 Haghighmoghaddam A-10-3552-1.pdf

Download (723kB)

Abstract

دليريوم نوعي اختلال شناختي نوساندار بوده كه تشخيص زودرس آن موجب کاهش عوارض و مرگومير و همچنين تسريع و کاهش است. هدف مطالعه حاضر CAM-ICU هزينههاي درمان ميشود. ابزارهاي بسيار زيادي جهت شناسايي و غربالگري دليريوم وجود دارد، ازجمله اين ابزارها، ابزار در بيماران بستري در CAM-ICU بررسي مقايسهاي دو روش آموزشي به شيوه مولتيمديا و روش مرسوم بر دانش و عملکرد پرستاران در بهکارگيري معيار بخشهاي مراقبت ويژه مرکز آموزشي درماني دانشکده علوم پزشکي خوي بوده است. مواد و روش کار: اين مطالعه به روش کارآزمايي باليني با گروههاي موازي انجام شد. بهمنظور دستيابي به اهداف پژوهش به مراکز آموزشي درماني دانشکده علوم پزشکي شهرستان خوي مراجعه شد، تعداد ۸۰ نفر به روش سرشماري انتخاب شدند. آنها سپس به شکل تصادفي به دو گروه آموزش به روش مرسوم و مولتيمديا تقسيم شدند. پرسشنامههاي دانش و چکليست عملکرد بهصورت پيشآزمون و پسآزمون پس از انجام مداخله در هر دو گروه تکميل شد. سپس اطلاعات توسط نسخه ۲۲ کدبندي و تحليل گرديد. SPSS نرمافزار يافتهها: نتايج مطالعه نشان داد که بين هيچکدام از متغيرهاي کيفي پرستاران در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معناداري ازنظر آماري وجود نداشت. همچنين ازنظر سطوح دانش بين دو گروه مداخله و کنترل قبل و بعد از مداخله، تفاوت معنيداري ازنظر آماري وجود نداشت. ولي بعد از مداخله ميانگين نمره عملکرد از هرچند اين افزايش در هر دو گروه ديده شد ولي ميزان افزايش در .(p< ۱۳ تغيير يافت ( ۰,۰۵ / ۱۰ به ۱۰ / ۴ و دانش آنان از ۱۷ / ۲ در گروه مداخله به ۵۷۵ /۴۵۰ .(p= گروه مداخله نسبت به گروه کنترل ازنظر آماري بيشتر و معنيدار بوده است ( ۰,۰۰۱ بحث و نتيجهگيري: بر اساس يافتههاي پژوهش حاضر، هر دو روش آموزشي به شيوه مولتيمديا و روش مرسوم بر دانش و عملکرد پرستاران در بهکارگيري در بيماران بستري در بخش مراقبتهاي ويژه تأثير مثبت و معنيداري دارند. ولي ازنظر نمره ميانگين عملکرد، روش مولتيمديا مؤثرتر از روش CAM-ICU معيار مرسوم بود. بنابراين استفاده از روش آموزشي چندرسانهاي ميتواند بهعنوان يک راهکار براي پاسخگويي به نيازهاي مبرم آموزش در پرستاري مطرح باشد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: پرستاران، بخش مراقبت ويژه، آموزش سنتي، آموزش مولتيمديا، دليريوم
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 31 Dec 2022 09:20
Last Modified: 15 May 2023 08:32
URI: http://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6803

Actions (login required)

View Item View Item