حسنخاني, هادي and سهيلي, امين and دهقاننژاد, جواد and پاورز, کلي (2022) نقصان همدلي در تعاملات بين بيمار، خانواده و کادر درمان در بخش اورژانس: يک مطالعه مردمنگاري متمرکز. مجله پرستاري و مامايي, 20 (1). pp. 1-16.
Text
1 Soheyli A-10-1328-21.pdf Download (582kB) |
Abstract
رويکرد دوجانبه و همدلي در ارتباطات بين بيمار، خانواده و کادر درمان در نيل به ”مراقبت بيمار و خانواده محور“ از اهميت زيادي برخوردار است. مطالعه حاضر باهدف تبيين وضعيت موجود همدلي در تعاملات بين بيمار، خانواده و کادر درمان در بخش اورژانس با تمرکز ويژه بر ويژگيهاي فرهنگي انجام گرديد. مواد و روشها: مطالعه مردمنگاري متمرکز حاضر بر اساس روش اسپردلي در بخش اورژانس مرکز آموزشي درماني امام رضا (ع) تبريز انجام گرديد. در کل ۵۴ نفر شامل بيماران، همراهان آنها، اعضاي تيم درمان و ساير افراد دخيل در ارائه خدمات مراقبت سلامت در مطالعه مشارکت داشتند که با استفاده از روش نمونهگيري هدفمند تا نيل به اشباع دادهها انتخاب شدند. براي جمعآوري دادهها نيز تلفيقي از سه روش مشاهده مشارکتي، مصاحبه مردم نگارانه و بررسي اسناد موجود استفاده گرديد. بود که برگرفته از دو درونمايه اصلي ۱. مسئوليت گريزي « نقصان همدلي در دريافت و ارائه خدمات اورژانس » يافتهها: الگوي فرهنگي حاصل از تحليل دادهها (شامل اهمالِ در رفت از مسئوليت، خودبرتربيني و کمکاري) و ۲. خودمحوري (شامل اول من، بعداً ديگران، ابرازگري هيجاني و همگرايي تخريبي) بود. نتيجهگيري: ازآنجاييکه نقصان همدلي در تعاملات بين بيمار، خانواده و کادر درمان يکي از موانع فرهنگي عمده در ارائه و دريافت خدمات مراقبت سلامت در بخش اورژانس هست، ضروري است که مسئولين نظام سلامت، تمهيداتي جهت تغيير رويکرد تعاملات بيماران، همراهان، و کادر درمان با تمرکز بر تعديل رفتارهاي واگرا و حربههاي دررفت مسئوليت در راستاي ايجاد اعتماد در مردم اتخاذ نمايند
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | بيماران، اعضاي خانواده، کادر درمان، ارتباطات بين فردي، بخش اورژانس، اتنوگرافي متمرکز، فرهنگ |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Depositing User: | Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir |
Date Deposited: | 02 Jan 2023 06:31 |
Last Modified: | 21 May 2023 08:12 |
URI: | http://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6817 |
Actions (login required)
View Item |