بررسي ارتباط بين فرسودگي تحصيلي با خودکارآمدي و عملکرد تحصيلي ۱۳۹۶- دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در سال تحصيلي ۱۳۹۵

مسعودي, رضا and شيراني, مجيد and ربيعي, ليلي and ابراهيمي, ليلا and اعتماديفر, شهرام (2022) بررسي ارتباط بين فرسودگي تحصيلي با خودکارآمدي و عملکرد تحصيلي ۱۳۹۶- دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در سال تحصيلي ۱۳۹۵. مجله پرستاري و مامايي, 20 (2). pp. 94-101.

[thumbnail of 1 Masoodi A-10-3192-2.pdf] Text
1 Masoodi A-10-3192-2.pdf

Download (445kB)

Abstract

هدف: فرسودگي تحصيلي دانشجويان اهميت زيادي دارد. فرسودگي تحصيلي باعث کاهش خودکارآمدي، عملکرد و پيشرفت تحصيلي، تعهد
دانشجويان به انجام امور آموزشي، علاقه به ادامه تحصيل و مشارکت علمي پايين در حين تحصيل و بعد از تحصيل ميشود. لذا اين مطالعه به بررسي ارتباط بين
فرسودگي تحصيلي با خودکارآمدي و عملکرد تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد پرداخته شده است.
مواد و روش کار: در اين مطالعه توصيفي تحليلي، تعداد ۸۶۶ دانشجو از بين دانشجويان پزشکي، پرستاري، هوشبري، اتاق عمل و فوريت پزشکي دانشگاه علوم
۹۶ بهصورت غير تصادفي سهميهاي انتخاب شدند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافيک – تحصيلي، پرسشنامه تعديلشده - پزشکي شهرکرد در سال تحصيلي ۹۵
فرسودگي تحصيلي برسو و پرسشنامه خودکارآمدي تحصيلي دانشجويان فرامن و نيز شاخص سنجش عملکرد تحصيلي دانشجويان بر اساس معدل کل نيمسال
و با استفاده از آزمونهاي آماري توصيفي و تحليلي در سطح معنيداري SPSS قبلي براي گردآوري دادهها استفاده شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار آماري 21
۵ درصد مورد تجزيهوتحليل قرار گرفت.
۱۱ )، ناکارآمدي /۹۲±۳/ ۱۶ )، بيعلاقگي ( ۶۱ /۱۲±۶/ ۱۶ )، خستگي هيجاني ( ۳۸ /۲۶±۰/ يافتهها: يافتههاي اين مطالعه نشان ميدهد که عملکرد تحصيلي ( ۹۲
و (r =-0/92, p<0/ ۱۸ ) بودند. آزمون همبستگي پيرسون نشان داد كه بين فرسودگي تحصيلي و خودکارآمدي 001 /۷۴± ۵/ ۲۱ ) و خودکارآمدي ( ۲۱ /۹۹±۳/۶۸)
ارتباط منفي و معنيدار وجود داشت. بااينحال، ارتباط بين مؤلفه ناکارآمدي و خود کارآمدي . (r =-0/87, p<0/ بين فرسودگي تحصيلي با عملكرد تحصيلي( 001
.. (r =0/42, p<0/ معنيدار نبود( 06
بحث و نتيجهگيري: بر اساس يافتههاي اين مطالعه، دانشجويان داراي خودکارآمدي بالاتر، آسيبپذيري کمتري در برابر فرسودگي تحصيلي دارند و کمتر دچار
افت تحصيلي ميشوند. بنابراين تقويت اين متغير در بين دانشجويان سبب بهبود عملکرد تحصيلي آنها خواهد شد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: دانشجويان علوم پزشکي، عملکرد تحصيلي، خودکارآمدي تحصيلي، فرسودگي تحصيلي
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 02 Jan 2023 06:46
Last Modified: 21 May 2023 08:33
URI: https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6819

Actions (login required)

View Item
View Item