مسعودي, رضا and شيراني, مجيد and ربيعي, ليلي and ابراهيمي, ليلا and اعتماديفر, شهرام (2022) بررسي ارتباط بين فرسودگي تحصيلي با خودکارآمدي و عملکرد تحصيلي ۱۳۹۶- دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در سال تحصيلي ۱۳۹۵. مجله پرستاري و مامايي, 20 (2). pp. 94-101.
1 Masoodi A-10-3192-2.pdf
Download (445kB)
Abstract
هدف: فرسودگي تحصيلي دانشجويان اهميت زيادي دارد. فرسودگي تحصيلي باعث کاهش خودکارآمدي، عملکرد و پيشرفت تحصيلي، تعهد
دانشجويان به انجام امور آموزشي، علاقه به ادامه تحصيل و مشارکت علمي پايين در حين تحصيل و بعد از تحصيل ميشود. لذا اين مطالعه به بررسي ارتباط بين
فرسودگي تحصيلي با خودکارآمدي و عملکرد تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد پرداخته شده است.
مواد و روش کار: در اين مطالعه توصيفي تحليلي، تعداد ۸۶۶ دانشجو از بين دانشجويان پزشکي، پرستاري، هوشبري، اتاق عمل و فوريت پزشکي دانشگاه علوم
۹۶ بهصورت غير تصادفي سهميهاي انتخاب شدند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافيک – تحصيلي، پرسشنامه تعديلشده - پزشکي شهرکرد در سال تحصيلي ۹۵
فرسودگي تحصيلي برسو و پرسشنامه خودکارآمدي تحصيلي دانشجويان فرامن و نيز شاخص سنجش عملکرد تحصيلي دانشجويان بر اساس معدل کل نيمسال
و با استفاده از آزمونهاي آماري توصيفي و تحليلي در سطح معنيداري SPSS قبلي براي گردآوري دادهها استفاده شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار آماري 21
۵ درصد مورد تجزيهوتحليل قرار گرفت.
۱۱ )، ناکارآمدي /۹۲±۳/ ۱۶ )، بيعلاقگي ( ۶۱ /۱۲±۶/ ۱۶ )، خستگي هيجاني ( ۳۸ /۲۶±۰/ يافتهها: يافتههاي اين مطالعه نشان ميدهد که عملکرد تحصيلي ( ۹۲
و (r =-0/92, p<0/ ۱۸ ) بودند. آزمون همبستگي پيرسون نشان داد كه بين فرسودگي تحصيلي و خودکارآمدي 001 /۷۴± ۵/ ۲۱ ) و خودکارآمدي ( ۲۱ /۹۹±۳/۶۸)
ارتباط منفي و معنيدار وجود داشت. بااينحال، ارتباط بين مؤلفه ناکارآمدي و خود کارآمدي . (r =-0/87, p<0/ بين فرسودگي تحصيلي با عملكرد تحصيلي( 001
.. (r =0/42, p<0/ معنيدار نبود( 06
بحث و نتيجهگيري: بر اساس يافتههاي اين مطالعه، دانشجويان داراي خودکارآمدي بالاتر، آسيبپذيري کمتري در برابر فرسودگي تحصيلي دارند و کمتر دچار
افت تحصيلي ميشوند. بنابراين تقويت اين متغير در بين دانشجويان سبب بهبود عملکرد تحصيلي آنها خواهد شد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | دانشجويان علوم پزشکي، عملکرد تحصيلي، خودکارآمدي تحصيلي، فرسودگي تحصيلي |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Depositing User: | Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir |
Date Deposited: | 02 Jan 2023 06:46 |
Last Modified: | 21 May 2023 08:33 |
URI: | https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6819 |