اعتياد به اينترنت و مهارتهاي ارتباطي دانشجويان: کاربردي از تئوري حمايت اجتماعي

بشيريان, سعيد and خارقاني مقدم, سيده مليکا and بنده الهي, خديجه and شيرمحمدي, نسرين and بشارتي, فرشته and ملک پور, فاطمه (2022) اعتياد به اينترنت و مهارتهاي ارتباطي دانشجويان: کاربردي از تئوري حمايت اجتماعي. مجله پرستاري و مامايي, 20 (4). pp. 258-268.

[img] Text
1 Bashirian A-10-3581-1.pdf

Download (491kB)

Abstract

اينترنت چنان فراگير شده است که اکثر مهارتهاي زندگي ازجمله مهارتهاي ارتباطي را تحت تأثير قرار داده است. دانشجويان به لحاظ دسترسي آسان و روزانه به اينترنت که به دنبال گسترش شبکه ارتباطي خود هستند يک گروه آسيبپذير جامعه ازلحاظ اعتياد به اينترنت هستند. پژوهش حاضر باهدف بررسي رابطه بين اعتياد به اينترنت و مهارتهاي ارتباطي دانشجويان بر اساس تئوري حمايت اجتماعي صورت گرفت. مواد و روشها: در مطالعه توصيفي حاضر، ۳۲۳ دانشجو از خوابگاههاي مختلف دانشگاه علوم پزشکي همدان بهطور تصادفي وارد مطالعه شدند. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامه استاندارد مهارتهاي ارتباطي بارتون، پرسشنامه حمايت اجتماعي شربورن و استوارت و پرسشنامه اعتياد به اينترنت يانگ بود. دادهها با استفاده تجزيهوتحليل شدند و آزمونهاي ضريب همبستگي و رگرسيون خطي انجام گرفتند. SPSS از نرمافزار (±۲/ ۱۰۱ ، براي شبکه اجتماعي ( ۳۴ /۹۶ (±۲۱/ ۴۷ ، براي حمايت اجتماعي ( ۷۹ /۴۸ (±۱۷/ يافتهها: ميانگين (± انحراف معيار) براي نمرات اعتياد به اينترنت ( ۷۱ (p=۰/۰۰۱ ،r = -۰/ ۵۷ بود. بين ميزان اعتياد به اينترنت و مهارتهاي ارتباطي رابطه معکوس و معناداري ( ۱۸۹ /۴۳ (±۷/ ۱۲ و براي مهارتهاي ارتباطي ( ۶۳ /۵۰ ۰ کاهش يافت. / وجود داشت. بر اساس مدل رگرسيون خطي، با افزايش يک نمره مهارت ارتباطي ميزان اعتياد به اينترنت بهطور متوسط ۳۸ بحث و نتيجهگيري: با توجه به رابطه معکوس بين اعتياد به اينترنت و مهارتهاي ارتباطي در دانشجويان، برنامهريزي و طراحي مداخلات آموزشي – حمايتي در راستاي استفاده صحيح از اينترنت موجب جلوگيري از اعتياد به اينترنت و بهبود مهارتهاي ارتباطي در جهت استفاده از شبکههاي اجتماعي مؤثر خواهد شد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اعتياد به اينترنت، مهارتهاي ارتباطي، اينترنت، تئوري حمايت اجتماعي، دانشجو
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 02 Jan 2023 10:03
Last Modified: 10 May 2023 06:20
URI: http://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6836

Actions (login required)

View Item View Item