در کاربران رسانههاي اجتماعي، عوامل همبسته: يک مرور سيستماتيک COVID- ترس از 19

شمسآبادي, احمدرضا and سهرابي فرد, محمدمهدي and خداورديلو, رسا and مرشد بهبهاني, بهار and فلاحتي, ابراهيم and جمالي, بيتا and کوهنورد, بهرام and فلاح نيا, نيما and قادري, کوثر (2022) در کاربران رسانههاي اجتماعي، عوامل همبسته: يک مرور سيستماتيک COVID- ترس از 19. مجله پرستاري و مامايي, 20 (4). pp. 280-301.

[thumbnail of 3 Shamsabadi A-10-698-3.pdf] Text
3 Shamsabadi A-10-698-3.pdf

Download (585kB)

Abstract

سازمان جهاني بهداشت بيماري کوويد ١٩ را بهعنوان يک پاندمي اعلام کرد. قرنطينه و دوري از فعاليتهاي اجتماعي عادي منجر به
محبوبيت روزافزون شبکههاي اجتماعي شد. در همين حال، ترس و اضطراب در ميان کاربران شبکههاي اجتماعي افزايش يافت. هدف از اين مطالعه مروري
در بين کاربران رسانههاي اجتماعي است. COVID- سيستماتيک، شناسايي عوامل مرتبط با ترس از 19
جستجو شده و همه مقالات اصلي ScienceDirect و Web of Science ،PubMed ،Scopus مواد و روش کار: کلمات کليدي اين مطالعه در پايگاههاي داده
،( مرتبط تا آگوست ٢٠٢١ بررسي شدند. درمجموع ١٧٢ مقاله مرتبط شناسايي شد که پس از حذف موارد تکراري ( ٢٨ )، و غربالگري عناوين و چکيدهها ( ١٠٧
متون کامل ٣٧ مطالعه باقيمانده ازنظر دارا بودن شرايط و معيارهاي ورود به پژوهش مورد ارزيابي قرار گرفته و ٢٥ مقاله در اين بررسي گنجانده شده است.
مستقيماً با گسترش هراس و ترس در ارتباط بود. COVID- يافتهها: جمعبندي مقالات مروري نشان داد، استفاده از رسانههاي اجتماعي در دوران همهگيري 19
بيشترين استفاده از رسانههاي اجتماعي فيسبوک، واتس اپ، اينستاگرام، توييتر، يوتيوب، تلگرام، لينکدين، تيکتاک، اسکايپ، زوم، ويبو، تلويزيون و منابع دولتي
بوده است. تأثير شبکههاي اجتماعي بر هراس در اين دورههاي حساس، به سن، جنسيت، تحصيلات و فرهنگ بستگي دارد. نتايج اين مرور سيستماتيک نشان داد
که زنان، افراد متأهل، افراد داراي سابقه اضطراب، افسردگي، بيماريهاي جسمي و مزمن و همچنين افرادي که بهطور منظم ورزش نميکردند، بيش از ديگران
در رسانههاي COVID- هراس را تجربه ميکردند. دنبال کردن صفحات پزشکي در رسانههاي اجتماعي و نيز پست کردن مجدد و اشتراکگذاري اطلاعات 19
اجتماعي با ترس بيشتر در ارتباط بود.
از طريق COVID- بحث و نتيجهگيري: اگرچه رسانههاي اجتماعي ميتوانند نقشي محوري در افزايش آگاهي عمومي و غلبه بر محدوديتهاي ناشي از 19
کاهش ادراک خطر، تقويت روابط اجتماعي، و پيشگيري از ترس از خريد در دوران قرنطينه بهواسطه خريد آنلاين ايفا کنند، اما ممکن است بهطور غيرمستقيم
منجر به انتشار گزارشهاي کذب و افزايش اضطراب شوند

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: کوويد ١٩ ، ترس، رسانههاي اجتماعي، ارتباطات، سلامت، مرور سيستماتيک
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 08 May 2023 05:53
Last Modified: 10 May 2023 06:04
URI: https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6923

Actions (login required)

View Item
View Item