بهمنی, سوما and شاهویی, روناك and رحمانی, خالد (2022) کيفيت مراقبتهاي دوران بارداري از ديدگاه گيرندگان خدمات با استفاده از الگوي سروکوال در زمان پاندمي کوويد- ۱۹ در مراکز جامع سلامت شهر سنندج. مجله پرستاري و مامايي, 20 (4). pp. 324-333.
Text
6 Bahmani A-10-3781-1.pdf Download (457kB) |
Abstract
مراقبتهاي دوران بارداري باهدف حفظ حاملگی سالم ازنظر سلامت جسمی و پیامدهاي مطلوب روحی براي مادر، نوزاد و خانواده انجام میشود. با توجه به اینکه سلامت و پیشرفت هر جامعه تا حدود زیادي بر سلامت زنان استوار است، این مطالعه باهدف تعیین کیفیت مراقبتهاي دوران بارداري از دیدگاه گیرندگان خدمات با استفاده از الگوي سروکوال در زمان پاندمی کووید- 19 در مراکز جامع سلامت شهر سنندج انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 400 نفر از زنان مراجعهکننده به 10 مرکز جامع سلامت شهر سنندج جهت دریافت مراقبتهاي دوران بارداري موردمطالعه قرار گرفتند. روش نمونهگیري بهصورت نمونهگیري بهصورت خوشهاي (خوشه 10 تایی) بود. از هرکدام از مراکز 4 خوشه ( 40 زن باردار) انتخاب شد. مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه t نسخه 14 و آمار توصیفی، آزمون Stata براي گردآوري دادهها از پرسشنامه سروکوال استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار (یا معادل ناپارامتریک آنها به ترتیب من ویتنی و کروسکال والیس) همچنین آزمون کاي اسکوئر و تست دقیق فیشر تجزیهوتحلیل شدند. يافتهها: در همه ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات، شکاف منفی کیفیت وجود داشت. شکاف کلی کیفیت در این مطالعه 0,66 - بود. بیشترین میانگین این شکاف در 0-) بود. همچنین میان ادراکات و انتظارات مراجعهکنندگان در ابعاد ملموسات، اطمینان و تضمین / 1-) و کمترین میانگین در بعد همدلی ( 02 / بعد ملموسات ( 44 اما میان ادراکات و انتظارات مراجعهکنندگان در ابعاد همدلی و پاسخگویی تفاوت آماري معناداري دیده نشد .(P< تفاوت آماري معناداري دیده شد ( 0.05 .(P>0.05)
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | کووید- 19 ،SERVQUAL ادراکات، انتظارات، شکاف کیفیت، مراقبتهاي دوران بارداري، الگوي |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Depositing User: | Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir |
Date Deposited: | 08 May 2023 06:03 |
Last Modified: | 10 May 2023 06:01 |
URI: | http://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6926 |
Actions (login required)
View Item |