تأثير درمان فراتشخيصي بر اضطراب و رفتار خود مراقبتي دانشجويان پرستاري آزارديده سايبري

رحمتيان, آزيتا and مهدويفر, حميده and ميراني سرگزي, نرگس (2022) تأثير درمان فراتشخيصي بر اضطراب و رفتار خود مراقبتي دانشجويان پرستاري آزارديده سايبري. مجله پرستاري و مامايي, 20 (6). pp. 500-509.

[img] Text
6 Rahmatian A-10-3767-1.pdf

Download (495kB)

Abstract

آزار و اذيت سايبري با سهولت توليد محتواي آنلاين، امکان ارسال پيام بهصورت ناشناس، انتشار سريع و گسترده و عدم وجود فشارهاي مرتبط با ارتباط چهره به چهره تسهيل شده و بنابراين افزايش يافته است. اين شکل جديد از آزار، مستحق توجه بيشتر محققان است زيرا آسيبهاي زيادي به دانشجويان و جوانان وارد ميکند. مطالعه حاضر باهدف تعيين تأثير درمان فراتشخيصي بر اضطراب و رفتار خود مراقبتي دانشجويان پرستاري آزارديده سايبري انجام شد. مواد و روش کار: در اين کارآزمايي باليني تصادفي شده، تعداد ۳۰ دانشجوي پرستاري دانشگاه علوم پزشکي اروميه به روش نمونهگيري در دسترس و بهصورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل (هر گروه ۱۵ نفر) قرار گرفتند. هر دو گروه مقياس اضطراب بک و پرسشنامه رفتار خودمراقبتي محقق ساخته را در پيشآزمون و پسآزمون تکميل کردند. دانشجويان گروه آزمايش به مدت ٤ ماه (از بهمن ١٤٠٠ تا ارديبهشت ١٤٠١ ) در ١٢ جلسه ١ ساعتي تحت مداخله فراشناختي تشخيصي قرار گرفتند. مقايسه بين دو گروه با استفاده از آزمون تحليل کوواريانس بررسي شد. يافتهها: نتايج نشان داد درمان فراتشخيصي بر کاهش اضطراب و افزايش رفتار خود مراقبتي دانشجويان پرستاري آزارديده سايبري تأثير معنيداري دارد که ميزان .(p˂0/ اين تأثير بسيار زياد است ( 05 بحث و نتيجهگيري: درمان فراتشخيصي ميتواند بهعنوان روشي مؤثر براي کاهش اضطراب و افزايش رفتار خود مراقبتي دانشجويان پرستاري آزارديده سايبري بهکاربرده شود و ميتوان از آن براي تدوين برنامههايي جهت افزايش سطح خودمراقبتي و درمان اضطراب دانشجويان علوم پزشکي خصوصاً پرستاري استفاده نمود

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اضطراب، آزار سايبري، دانشجويان پرستاري، رفتار خود مراقبتي، درمان فراتشخيصي
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 10 May 2023 06:23
Last Modified: 10 May 2023 06:23
URI: http://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6944

Actions (login required)

View Item View Item