نقشبندي, سعادت and بايرامي, رقيه and مسعودي, سيما and عفتي درياني, فاطمه (2023) بررشي کيفيت و کفايت هراقبت هاي پيش از بارداري از ديدگاه هراجعيى به بيوارستاى هاي شهر اروميه در سال 1400. هجله پرستاري و هاهايي, 21 (1).
1 Naghshbandi A-10-3838-1.pdf
Download (580kB)
Abstract
يکي از برنامههاي نظام سلامت در ايران، ارائه خدمات مرتبط با بارداري است که در سه حيطه مراقبتهاي پيش از بارداري، بارداري و پس از زايمان ارائه ميشود. ارزيابي کيفيت و کميت، چگونگي اجراي برنامههاي بهداشتي و درماني را نشان ميدهد و نارساييهاي برنامهها را نيز مشخص ميکند تا بتوان نسبت به حل ريشهاي مشکلات اقدام کرد. پژوهش حاضر باهدف تعيين کيفيت و کفايت مراقبتهاي پيش از بارداري از ديدگاه مراجعين به بيمارستانهاي شهر اروميه انجام گرفت.
مواد و روشها: اين مطالعه توصيفي از نوع مقطعي-تحليلي بر روي 765 نفر زن باردار مراجعهکننده به بيمارستانهاي شهر اروميه با روش نمونهگيري سهميهاي انجام شد. ابزار جمعآوري اطلاعات شامل اطلاعات دموگرافيک و مامايي، پرسشنامه پژوهشگر ساخته کيفيت و کفايت مراقبت پيش بارداري بود. تکميل پرسشنامهها حدود 3-2 ساعت قبل از ترخيص مادر از بخش زايمان انجام ميگرفت. دادههاي بهدستآمده توسط نرمافزار SPSS نسخه 16 در سطح معناداري ۰۵/۰ تحليل شدند.
يافتهها: ميانگين و انحراف معيار سن زنان شرکتکننده در مطالعه 9/4±0/27 سال بود. از کل زنان شرکتکننده در مطالعه 159 زن (78/20 درصد) مراقبتهاي پيش بارداري را دريافت کرده بودند. ميانگين و انحراف معيار تعداد مراقبتهاي پيش بارداري دريافت شده توسط زنان شرکتکننده در مطالعه 7/3 ± 8/15 مراقبت بود. حداقل و حداکثر مراقبتهاي دريافت شده به ترتيب 8 و 23 و ميانه تعداد مراقبتهاي دريافت شده 15 مراقبت بود. نمره کل کيفيت خدمت پيش بارداري 20/11 ± 60/66 بود. ميانگين نمرات مراجعهکنندگان به مراکز خصوصي براي ابعاد انتخاب، ارتباط و تعامل و نمره کل کيفيت خدمت بهطور معنيداري بيشتر از ميانگين نمرات مراجعهکنندگان به مراکز دولتي بود (05/0>p). ميانگين و انحراف معيار نمره کيفيت مشتري پيش از بارداري 98/11±31/59 بود. نتايج نشان داد که ابعاد کيفيت مشتري بين زنان مراجعهکننده به مراکز دولتي و خصوصي مشابه بوده و تفاوت معنيداري بين آنها وجود نداشت (859/0=p).
بحث و نتيجهگيري: عليرغم پوشش کم مراقبت پيش بارداري، کفايت مراقبتهاي پيش از بارداري در حد مطلوب بوده و تفاوتي بين مراکز ارائهدهنده خدمت خصوصي و دولتي وجود نداشت. با توجه به پايين بودن کيفيت برخي ابعاد خدمات مراقبت پيش بارداري در مراکزدولتي نسبت به مراکز خصوصي، نياز به برنامهريزي و مداخله جهت بهبود کيفيت ارائه خدمت بخصوص در مراکز دولتي وجود دارد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | مراقبت پيش از بارداري، کيفيت خدمات، کميت خدمات |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Depositing User: | Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir |
Date Deposited: | 19 Aug 2023 06:50 |
Last Modified: | 19 Aug 2023 06:50 |
URI: | https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/7101 |