آمادگي، دانش و نگرش پرستاران اورژانس در مواجهه با بحران حوادث غير طبيعي

سجادي, سيده ليلا and قربان‌نژاد, سامره and فيض‌اله‌زاده, حسين and شبانلويي, رضا (2023) آمادگي، دانش و نگرش پرستاران اورژانس در مواجهه با بحران حوادث غير طبيعي. مجله پرستاري و مامايي, 21 (2).

[thumbnail of 1 Sajjadi A-10-1418-1.pdf] Text
1 Sajjadi A-10-1418-1.pdf

Download (436kB)

Abstract

پيش‌زمينه و هدف: در سال‌هاي اخير جهان شاهد حوادث و بحران‌هاي غير طبيعي بسياري بوده که اثرات مهلک جاني و مالي فراواني بر جاي گذاشته است. پرستاران به‌عنوان پرجمعيت‌ترين گروه پزشکي، در مديريت شرايط بحراني نقش بسيار مهمي دارند. مطالعه حاضر باهدف تعيين آمادگي، دانش و نگرش پرستاران اورژانس در مواجهه با بحران حوادث غير طبيعي انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه توصيفي حاضر بر روي 310 نفر از پرستاران شاغل در بخش‌هاي اورژانس بيمارستان‌هاي وابسته به دانشگاه‌هاي علوم پزشکي تبريز و اروميه که به روش سهميه‌اي انتخاب شده بودند، انجام شد. به‌منظور جمع‌آوري داده‌ها از پرسشنامه‌هاي مشخصات فردي پرستاران، اطلاعات آمادگي اورژانس، پرسشنامه دانش و نگرش استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصيفي و نرم‌افزار SPSS نسخه‌ي 18 تجزيه و تحليل شد.
يافته‌ها: ميانگين سني پرستاران 34 سال و ميانگين سابقه کاري آن‌ها 60/5 سال بود. 5/82 درصد از پرستاران داراي مدرک کارشناسي بودند. 45/66 درصد از پرستاران هيچ دوره‌اي در رابطه با حوادث غير طبيعي نگذرانده بودند. ميانگين کلي (انحراف معيار) نمره‌ي آمادگي، دانش و نگرش به ترتيب (98/20) 95/57، (58/5) 7/9 و (10/8) 31/29 بود. آمادگي پرستاران در مواجهه با حوادث غير طبيعي در سطح ضعيف و دانش و نگرش آنان در سطح متوسط بود.
بحث و نتيجه‌گيري: پرستاران به‌عنوان خط اول مراقبت و درمان، نيازمند آموزش در رابطه با حوادث غير طبيعي هستند. اين آموزش‌ها مي‌تواند به‌صورت گنجاندن محتواي مورد نظر در برنامه‌ي درسي آموزش پرستاري يا به‌صورت دوره‌هاي ضمن خدمت انجام گردد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اورژانس، پرستاري در بحران، حوادث غيرطبيعي
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 20 Aug 2023 05:53
Last Modified: 20 Aug 2023 05:55
URI: https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/7109

Actions (login required)

View Item
View Item