ﻣﺴﻴﺒﻲ, ﺯﻫﺮﺍ and ﻗﺪﻳﺮﻳﺎﻥ, ﻓﺮﻧﺎﺯ and ﺳﻬﺮﺍﺑﻲ, ﻣﺮﻳﻢ and ﺁﻣﻮﻳﻲ, ﻣﺮﻳﻢ (2023) مقايسه اثربخشي آموزش مهارت تنظيم هيجان مبتني بر مدلهاي Gross و Linehan بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگي حرکتي (DCD). مجله مطالعات علوم پزشکي, 34 (7).
Full text not available from this repository.Abstract
پﻴﺶﺯﻣﻴﻨﻪﻭﻫﺪﻑ:ﺍﺧﺘﻼﻝ ﻫﻤﺎﻫﻨگﻲﺣﺮکﺘﻲﻳکﺍﺧﺘﻼﻝ ﻋﺼﺒﻲﻣﺰﻣﻦ ﺍﺳﺖ کﻪ ﺍﺯ کﻮﺩکﻲﺷﺮﻭﻉ ﻣﻲﺷﻮﺩﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ،پﻴﺎﻡﻫﺎﻱﻣﻐﺰﻱﺑﻪﻃﻮﺭ ﺩﻗﻴﻖ ﺑﻪ ﺑﺪﻥ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻧﻤﻲﺷﻮﻧﺪﻭﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﻳﺰﻱﺣﺮکﺎﺕ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨگﻲﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮﺍﺭﻣﻲگﻴﺮﺩ. ﺍﻳﻦ ﺍﺧﺘﻼﻻﺕﺑﺎﻋﺚﻣﺸکﻼﺗﻲﻣﻲﺷﻮﻧﺪکﻪﻫﻢﺯﻣﺎﻥﺑﺎ ﺭﺷﺪ ﻓﺮﺩ،ﺑﺮ ﻫﻴﺠﺎﻥ، ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻲﻳﺎﺩگﻴﺮﻱ ﻭ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺍﻭﺗﺄﺛﻴﺮﻣﻨﻔﻲﻣﻲگﺬﺍﺭﺩﻭ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺳﺒﺐ ﻧﺎکﺎﺭﺁﻣﺪﻱﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥﻣﻲﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻠکﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﻫﺎﻱﺁﻥﻫﺎﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺗﺤﺖﺗﺄﺛﻴﺮﻗﺮﺍﺭﻣﻲﺩﻫﺪ. ﻟﺬﺍ ﺍﻳﻦ پژﻭﻫﺶﺑﺎﻫﺪﻑ، ﻣﻘﺎﻳﺴﻪﺍﺛﺮﺑﺨﺸﻲﻣﻘﺎﻳﺴﻪﺍﺛﺮﺑﺨﺸﻲﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﻣﺪﻝﻫﺎﻱGrossﻭLinehanﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﺭﻭﺍﻥ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ کﻮﺩکﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﻼﻻﺕ ﻫﻤﺎﻫﻨگﻲﺣﺮکﺘﻲ)DCD(ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪ. ﻣﻮﺍﺩ ﻭﺭﻭﺵکﺎﺭ:ﺭﻭﺵ پژﻭﻫﺶ ﻧﻴﻤﻪﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻲﺑﺎ ﻃﺮﺡپﻴﺶﺁﺯﻣﻮﻥ-پﺲﺁﺯﻣﻮﻥﻭ پﻴگﻴﺮﻱﺑﺎ گﺮﻭﻩکﻨﺘﺮﻝﺑﻮﺩ. ﺟﺎﻣﻌﻪ پژﻭﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞکﻠﻴﻪﻣﺎﺩﺭﺍﻥ کﻮﺩکﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﻼﻝ ﻫﻤﺎﻫﻨگﻲﺣﺮکﺘﻲﺩﺭ ﻣﺮﺍکﺰﺗﻮﺍﻥﺑﺨﺸﻲﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺑﻬﺰﻳﺴﺘﻲﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ کﻪ ﺩﺭ٦ﻣﺎﻩ ﺩﻭﻡ ﺳﺎﻝ١٤٠١ﺑﻪ ﻣﺮﺍکﺰﺗﻮﺍﻥﺑﺨﺸﻲﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻭ ﺗﺸکﻴﻞ پﺮﻭﻧﺪﻩ ﺩﺍﺩﻧﺪﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺪﺍﺩ،٣گﺮﻭﻩ١٢ﻧﻔﺮﻱﺑﻪ ﺭﻭﺵﻧﻤﻮﻧﻪگﻴﺮﻱﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱﺍﻧﺘﺨﺎﺏﻭﺑﻪﻃﻮﺭﺗﺼﺎﺩﻓﻲﺩﺭ ﺩﻭ گﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻲ)ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﻣﺪﻝﻫﺎﻱ گﺮﺍﺱ ﻭ ﻣﺪﻝ ﻟﻴﻨﻬﺎﻥ(ﻭﻳکگﺮﻭﻩ کﻨﺘﺮﻝ ﺗﻘﺴﻴﻢﺷﺪﻧﺪﻭ ﺑﻪ پﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﺍﻓﺴﺮﺩگﻲ،ﺍﺿﻄﺮﺍﺏﻭ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻻﻭﻳﺒﻮﻧﺪﻭﻻﻭﻳﺒﻮﻧﺪ)١٩٩٥(ﺩﺭﺩﻭﻣﺮﺣﻠﻪپﻴﺶﺁﺯﻣﻮﻥ- پﺲﺁﺯﻣﻮﻥ ﻭ پﻴگﻴﺮﻱپﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﺁﺯﻣﻮﺩﻧﻲﻫﺎﻱگﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶﺗﺤﺖ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﻣﺪﻝ گﺮﺍﺱ ﻭ ﻣﺪﻝ ﻟﻴﻨﻬﺎﻥﺑﻪﺻﻮﺭﺕگﺮﻭﻫﻲ)ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻣﻬﺎﺭﺕ(،ﺑﻪ ﻣﺪﺕ٢ﻣﺎﻩﻫﻔﺘﻪﺍﻱ١ﺟﻠﺴﻪ٦٠ﺩﻗﻴﻘﻪﺍﻱﻗﺮﺍﺭ گﺮﻓﺘﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦﻣﺪﺕﺑﻪگﺮﻭﻩ کﻨﺘﺮﻝ ﻫﻴچﺁﻣﻮﺯﺷﻲﺩﺍﺩﻩ ﻧﺸﺪ.ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﺯﻣﻮﻥ کﻮﻭﺍﺭﻳﺎﻧﺲچﻨﺪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻩﺩﻭﺳﻮﻳﻪ ﻭ ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﻲﺩﺍﺭﻱ٠٥/٠>pﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯﻧﺮﻡﺍﻓﺰﺍﺭSPSSﻧﺴﺨﻪ۲۳ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺤﻠﻴﻞﺁﻣﺎﺭﻱﻗﺮﺍﺭ گﺮﻓﺖ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ:ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺮﺭﺳﻲﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ،ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﻣﺪﻝ گﺮﺍﺱ ﻭ ﻣﺪﻝ ﻟﻴﻨﻬﺎﻥﺑﺮ ﺍﻓﺴﺮﺩگﻲ، ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﺑﺎﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭﻱکﻤﺘﺮ ﺍﺯ۱ ﺩﺭﺻﺪﻣﺆﺛﺮﺍﺳﺖ )۰۱/۰P≤(. ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭﻱﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺷﻴﻮﻩﻱﺩﺭﻣﺎﻥﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﻣﺪﻝ گﺮﺍﺱ ﻭ ﻣﺪﻝ ﻟﻴﻨﻬﺎﻥﺑﺮﺳﻼﻣﺖ ﺭﻭﺍﻧﻲﻣﺎﺩﺭﺍﻥ کﻮﺩکﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﻼﻝ ﻫﻤﺎﻫﻨگﻲﺣﺮکﺘﻲﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺖ، ﻭﻟﻲﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ گﺮﻭﻩ کﻨﺘﺮﻝ ﺍﺛﺮﺑﺨﺶ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﺤﺚ ﻭﻧﺘﻴﺠﻪگﻴﺮﻱ: ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﻣﺪﻝ گﺮﺍﺱ ﻭ ﻣﺪﻝ ﻟﻴﻨﻬﺎﻥﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﺭﻭﺍﻥ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥﻣﺆﺛﺮﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | اﺧﺘﻼﻝ ﻫﻤﺎﻫﻨگﻲﺣﺮکﺘﻲ،ﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥ،ﻣﺪﻝ گﺮﺍﺱ،ﻣﺪﻝ ﻟﻴﻨﻬﺎﻥ،ﺳﻼﻣﺖ ﺭﻭﺍﻥ |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Depositing User: | Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir |
Date Deposited: | 11 Dec 2023 09:20 |
Last Modified: | 11 Dec 2023 09:20 |
URI: | http://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/7219 |
Actions (login required)
View Item |