مقايسه اثربخشي آموزش مهارت تنظيم هيجان مبتني بر مدل‌هاي Gross و Linehan بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگي حرکتي (DCD)

ﻣﺴﻴﺒﻲ, ﺯﻫﺮﺍ and ﻗﺪﻳﺮﻳﺎﻥ, ﻓﺮﻧﺎﺯ and ﺳﻬﺮﺍﺑﻲ, ﻣﺮﻳﻢ and ﺁﻣﻮﻳﻲ, ﻣﺮﻳﻢ (2023) مقايسه اثربخشي آموزش مهارت تنظيم هيجان مبتني بر مدل‌هاي Gross و Linehan بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگي حرکتي (DCD). مجله مطالعات علوم پزشکي, 34 (7).

Full text not available from this repository.

Abstract

پﻴﺶﺯﻣﻴﻨﻪﻭﻫﺪﻑ:ﺍﺧﺘﻼﻝ ﻫﻤﺎﻫﻨگﻲﺣﺮکﺘﻲﻳکﺍﺧﺘﻼﻝ ﻋﺼﺒﻲﻣﺰﻣﻦ ﺍﺳﺖ کﻪ ﺍﺯ کﻮﺩکﻲﺷﺮﻭﻉ ﻣﻲﺷﻮﺩﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ،پﻴﺎﻡﻫﺎﻱﻣﻐﺰﻱﺑﻪﻃﻮﺭ ﺩﻗﻴﻖ ﺑﻪ ﺑﺪﻥ ﻣﻨﺘﻘﻞ
ﻧﻤﻲﺷﻮﻧﺪﻭﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﻳﺰﻱﺣﺮکﺎﺕ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨگﻲﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮﺍﺭﻣﻲگﻴﺮﺩ. ﺍﻳﻦ ﺍﺧﺘﻼﻻﺕﺑﺎﻋﺚﻣﺸکﻼﺗﻲﻣﻲﺷﻮﻧﺪکﻪﻫﻢﺯﻣﺎﻥﺑﺎ ﺭﺷﺪ ﻓﺮﺩ،ﺑﺮ ﻫﻴﺠﺎﻥ، ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻲﻳﺎﺩگﻴﺮﻱ
ﻭ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺍﻭﺗﺄﺛﻴﺮﻣﻨﻔﻲﻣﻲگﺬﺍﺭﺩﻭ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺳﺒﺐ ﻧﺎکﺎﺭﺁﻣﺪﻱﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥﻣﻲﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻠکﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﻫﺎﻱﺁﻥﻫﺎﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺗﺤﺖﺗﺄﺛﻴﺮﻗﺮﺍﺭﻣﻲﺩﻫﺪ. ﻟﺬﺍ ﺍﻳﻦ پژﻭﻫﺶﺑﺎﻫﺪﻑ،
ﻣﻘﺎﻳﺴﻪﺍﺛﺮﺑﺨﺸﻲﻣﻘﺎﻳﺴﻪﺍﺛﺮﺑﺨﺸﻲﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﻣﺪﻝﻫﺎﻱGrossﻭLinehanﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﺭﻭﺍﻥ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ کﻮﺩکﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﻼﻻﺕ
ﻫﻤﺎﻫﻨگﻲﺣﺮکﺘﻲ)DCD(ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪ.
ﻣﻮﺍﺩ ﻭﺭﻭﺵکﺎﺭ:ﺭﻭﺵ پژﻭﻫﺶ ﻧﻴﻤﻪﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻲﺑﺎ ﻃﺮﺡپﻴﺶﺁﺯﻣﻮﻥ-پﺲﺁﺯﻣﻮﻥﻭ پﻴگﻴﺮﻱﺑﺎ گﺮﻭﻩکﻨﺘﺮﻝﺑﻮﺩ. ﺟﺎﻣﻌﻪ پژﻭﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞکﻠﻴﻪﻣﺎﺩﺭﺍﻥ کﻮﺩکﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ
ﺍﺧﺘﻼﻝ ﻫﻤﺎﻫﻨگﻲﺣﺮکﺘﻲﺩﺭ ﻣﺮﺍکﺰﺗﻮﺍﻥﺑﺨﺸﻲﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺑﻬﺰﻳﺴﺘﻲﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ کﻪ ﺩﺭ٦ﻣﺎﻩ ﺩﻭﻡ ﺳﺎﻝ١٤٠١ﺑﻪ ﻣﺮﺍکﺰﺗﻮﺍﻥﺑﺨﺸﻲﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻭ ﺗﺸکﻴﻞ پﺮﻭﻧﺪﻩ ﺩﺍﺩﻧﺪﻭ
ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺪﺍﺩ،٣گﺮﻭﻩ١٢ﻧﻔﺮﻱﺑﻪ ﺭﻭﺵﻧﻤﻮﻧﻪگﻴﺮﻱﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱﺍﻧﺘﺨﺎﺏﻭﺑﻪﻃﻮﺭﺗﺼﺎﺩﻓﻲﺩﺭ ﺩﻭ گﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻲ)ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﻣﺪﻝﻫﺎﻱ
گﺮﺍﺱ ﻭ ﻣﺪﻝ ﻟﻴﻨﻬﺎﻥ(ﻭﻳکگﺮﻭﻩ کﻨﺘﺮﻝ ﺗﻘﺴﻴﻢﺷﺪﻧﺪﻭ ﺑﻪ پﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﺍﻓﺴﺮﺩگﻲ،ﺍﺿﻄﺮﺍﺏﻭ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻻﻭﻳﺒﻮﻧﺪﻭﻻﻭﻳﺒﻮﻧﺪ)١٩٩٥(ﺩﺭﺩﻭﻣﺮﺣﻠﻪپﻴﺶﺁﺯﻣﻮﻥ-
پﺲﺁﺯﻣﻮﻥ ﻭ پﻴگﻴﺮﻱپﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﺁﺯﻣﻮﺩﻧﻲﻫﺎﻱگﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶﺗﺤﺖ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﻣﺪﻝ گﺮﺍﺱ ﻭ ﻣﺪﻝ ﻟﻴﻨﻬﺎﻥﺑﻪﺻﻮﺭﺕگﺮﻭﻫﻲ)ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ
ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻣﻬﺎﺭﺕ(،ﺑﻪ ﻣﺪﺕ٢ﻣﺎﻩﻫﻔﺘﻪﺍﻱ١ﺟﻠﺴﻪ٦٠ﺩﻗﻴﻘﻪﺍﻱﻗﺮﺍﺭ گﺮﻓﺘﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦﻣﺪﺕﺑﻪگﺮﻭﻩ کﻨﺘﺮﻝ ﻫﻴچﺁﻣﻮﺯﺷﻲﺩﺍﺩﻩ ﻧﺸﺪ.ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﺯﻣﻮﻥ
کﻮﻭﺍﺭﻳﺎﻧﺲچﻨﺪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻩﺩﻭﺳﻮﻳﻪ ﻭ ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﻲﺩﺍﺭﻱ٠٥/٠>pﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯﻧﺮﻡﺍﻓﺰﺍﺭSPSSﻧﺴﺨﻪ۲۳ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺤﻠﻴﻞﺁﻣﺎﺭﻱﻗﺮﺍﺭ گﺮﻓﺖ.
ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ:ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺮﺭﺳﻲﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ،ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﻣﺪﻝ گﺮﺍﺱ ﻭ ﻣﺪﻝ ﻟﻴﻨﻬﺎﻥﺑﺮ ﺍﻓﺴﺮﺩگﻲ، ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﺑﺎﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭﻱکﻤﺘﺮ ﺍﺯ۱
ﺩﺭﺻﺪﻣﺆﺛﺮﺍﺳﺖ )۰۱/۰P≤(. ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭﻱﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺷﻴﻮﻩﻱﺩﺭﻣﺎﻥﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﻣﺪﻝ گﺮﺍﺱ ﻭ ﻣﺪﻝ ﻟﻴﻨﻬﺎﻥﺑﺮﺳﻼﻣﺖ ﺭﻭﺍﻧﻲﻣﺎﺩﺭﺍﻥ
کﻮﺩکﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﻼﻝ ﻫﻤﺎﻫﻨگﻲﺣﺮکﺘﻲﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺖ، ﻭﻟﻲﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ گﺮﻭﻩ کﻨﺘﺮﻝ ﺍﺛﺮﺑﺨﺶ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﺤﺚ ﻭﻧﺘﻴﺠﻪگﻴﺮﻱ: ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﻣﺪﻝ گﺮﺍﺱ ﻭ ﻣﺪﻝ ﻟﻴﻨﻬﺎﻥﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﺭﻭﺍﻥ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥﻣﺆﺛﺮﺑﻮﺩﻩ
ﺍﺳﺖ.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اﺧﺘﻼﻝ ﻫﻤﺎﻫﻨگﻲﺣﺮکﺘﻲ،ﺗﻨﻈﻴﻢﻫﻴﺠﺎﻥ،ﻣﺪﻝ گﺮﺍﺱ،ﻣﺪﻝ ﻟﻴﻨﻬﺎﻥ،ﺳﻼﻣﺖ ﺭﻭﺍﻥ
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 11 Dec 2023 09:20
Last Modified: 11 Dec 2023 09:20
URI: https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/7219

Actions (login required)

View Item
View Item