حسنپور, علي and سياهپوش, فروغ and محمد نيا, ليلا and صالحي تالي, شهريار (2021) اثربخشي مداخلهي آموزشي مبتني بر الگوي روي بر وجدان کاري مراقبين مبتلا به کمتوان ذهني بستري در مرکز توانبخشي شهيد مدني زرينشهر اصفهان. مجله پرستاري و مامايي, 19 (4).
Text
4 Salehi A-10-91-6.pdf Download (562kB) |
Abstract
پيشزمينه و هدف: مادرياران در مراکز نگهداري از افراد کمتوان ذهني با تنيدگيها و استرسهاي زيادي همراه هستند، که علاوه بر اختلال در ابعاد جسمي، روحي و اجتماعي بر کيفيت مراقبت و وجدان کاري آنها تأثيرگذار است. مطالعهي حاضر باهدف اثربخشي مداخلهي آموزشي مبتني بر الگوي روي، بر وجدان کاري مراقبين افراد مبتلا به کمتوان ذهني انجام شده است. مواد و روش کار: اين مطالعهي بهصورت نيمه تجربي تک گروهي بر روي ۳۳ نفر از مراقبين بخشهاي ذهني تربيتپذير و ايزوله مرکز توانبخشي شهيد مدني، در سال ۱۳۹۹ انجام شد. نمونههاي موردپژوهش بهصورت هدفمند انتخاب و ابزار جمعآوري دادهها، پرسشنامهي بررسي و شناخت روي و پرسشنامهي وجدان کاري کاستاومک کراي بوده که قبل از مداخله آموزشي تکميل گرديد، سپس نيازهاي آموزشي مراقبين مبتني بر پرسشنامه بررسي و شناخت روي تعيين شد، بهمنظور رفع نيازهاي مطرحشده محتواي آموزشي در شش جلسهي دو ساعت و نيم بهصورت پاورپوينت، سخنراني و پرسش و پاسخ برگزار شد. بلافاصله بعد از و آمار توصيفي و spss مداخله و سه ماه بعد از پي گيري مجدداً پرسشنامه وجدان کاري بهصورت خود گزارش دهي تکميل گرديد. دادههاي مطالعه با نرمافزار تحليلي مورد ارزيابي قرار گرفت. يافتهها: آزمون آناليز واريانس تکرارشونده بيانگر آن بوده که ميانگين نمرات وجدان کاري مراقبين قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و سه ماه پس از پي .(p<۰/ گيري تفاوت معنيدار آماري داشته و اين تفاوت با روند افزاينده مواجهه بوده است ( ۰۰۱ نتيجهگيري: نتايج نشان داد که ارزيابي نيازهاي آموزشي مبتني بر مدل روي و اقدامات آموزشي و حمايتي مبتني بر اين مدل با ارتقا وجدان کاري مراقبين رسمي افراد کمتوان ذهني همراه بوده است.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | مراقبين، کمتوان ذهني، الگوي روي، وجدان کاري |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Depositing User: | Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir |
Date Deposited: | 03 Nov 2022 15:45 |
Last Modified: | 15 May 2023 08:25 |
URI: | http://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6575 |
Actions (login required)
View Item |