ارتباط حمايت سازماني درک شده با اشتياق شغلي و ابعاد آن در پرستاران بيمارستانهاي آموزشي شهر بيرجند

مهريزي, زينب and نصيري, احمد (2022) ارتباط حمايت سازماني درک شده با اشتياق شغلي و ابعاد آن در پرستاران بيمارستانهاي آموزشي شهر بيرجند. مجله پرستاري و مامايي, 19 (10). pp. 762-772.

[img] Text
1 Mehrizi A-10-3570-1.pdf

Download (734kB)

Abstract

با توجه به اينکه اشتياق شغلي پرستاران با پيامدهايي همچون تعهد سازماني و رضايت شغلي مرتبط است، تلاش جهت ارتقاء آن ضروري به نظر ميرسد. اولين گام در راستاي اين هدف، شناخت عوامل مؤثر بر آن است. بنابراين پژوهش حاضر باهدف تعيين ارتباط حمايت سازماني درکشده با اشتياق شغلي پرستاران و ابعاد آن انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر توصيفي از نوع همبستگي بود. جامعه آماري شامل پرستاران بيمارستانهاي آموزشي شهر بيرجند بود که از بين آنها ۱۲۰ پرستار Eisenberger و حمايت سازماني درکشده Utrecht به روش نمونهگيري چندمرحلهاي وارد مطالعه شدند. دادهها بهوسيلهي پرسشنامههاي اشتياق شغلي جمعآوري شدند. بهمنظور تحليل دادهها از شاخصهاي آمار توصيفي، آزمونهاي ضريب همبستگي پيرسون، آناليز واريانس يکطرفه و آزمون تي مستقل استفاده شد. هرچند .(r=۰/۳۳ ،p<۰/ يافتهها: نتايج نشان داد که بين حمايت سازماني درکشده با مؤلفه قدرت اشتياق شغلي همبستگي مثبت و معنيداري وجود داشت ( ۰۵ بين حمايت سازماني درکشده با نمره کل اشتياق شغلي و ساير ابعاد آن (فداکاري و جذب) نيز همبستگي مثبت و معنيداري مشاهده شد اما اين همبستگي مؤلفه فداکاري اشتياق شغلي در بين زنان و مردان تفاوت معنيداري داشت و ميانگين اين مؤلفه .(r<۰/۳ ،p<۰/ ٠ است و ضعيف تلقي ميشود ( ۰۵ / کمتر از ٣ .(p<٠/ در زنان نسبت به مردان بيشتر بود ( ٠٥ بحث و نتيجهگيري: با توجه به اينکه حمايت سازماني ميتواند بر اشتياق شغلي و ابعاد آن تأثيرگذار باشد، مديران پرستاري ميتوانند با ايجاد فضايي حمايتي و در نظر گرفتن عوامل فردي در راستاي ارتقاء اشتياق شغلي پرستاران گام بردارند

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اشتياق شغلي، حمايت سازماني درکشده، پرستاران
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 31 Dec 2022 07:16
Last Modified: 17 May 2023 08:50
URI: http://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6783

Actions (login required)

View Item View Item