هويتيابي و پاسخگويي مدرسان علوم پزشکي و پيراپزشکي بر مبناي رهبري معنوي با ميانجيگري اخلاق سازماني

جباري مراغوش, غلامرضا and ياري حاجعطالو, جهانگير and ملکي آوارسين, صادق (2022) هويتيابي و پاسخگويي مدرسان علوم پزشکي و پيراپزشکي بر مبناي رهبري معنوي با ميانجيگري اخلاق سازماني. مجله پرستاري و مامايي, 19 (12). pp. 941-952.

[img] Text
2 Jabbari Maraghoosh A-10-3602-1.pdf

Download (470kB)

Abstract

امروزه پاسخگويي نقش اساسي در موفقيت دانشگاهها دارد بدين خاطر پژوهش حاضر باهدف بررسي تأثير رهبري معنوي بر هويتيابي و پاسخگويي مدرسان علوم پزشکي و پيراپزشکي با نقش ميانجي اخلاق سازماني در ميان واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي استان آذربايجان غربي در سال ۱۳۹۹ انجام شد. مواد و روش کار: روش پژوهش توصيفي- همبستگي و جامعه آماري به تعداد ۷۵ نفر که ۶۳ نفر از جدول کرجسي مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. براي گردآوري اطلاعات از چهار پرسشنامه استاندارد رهبري معنوي فراي ( ۲۰۰۵ ) هويت آشفورث ( ۱۹۹۲ ) پاسخگويي هاچ وارتر ( ٢٠٠٥ ) و اخلاق سازماني اينگريد ۲۰۰۴ ) که روايي و پايايي مناسب داشتند استفاده گرديد. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردي و ازنظر نحوه گردآوري اطلاعات توصيفي و از نوع همبستگي و ) بهطور مشخص مبتني بر مدل يابي معادلات ساختاري بود. ۱ ± نشان از رابطه معنيدار بين متغيرها است. رهبري معنوي تأثير معنيداري با / يافتهها: يافتههاي مطالعه حاضر بر اساس قاعده قدر مطلق عدد تي بالاتر از ۹۶ هويتيابي و پاسخگويي مدرسان علوم پزشکي و پيراپزشکي داشت، همچنين نقش ميانجي اخلاق سازماني در اين رابطه تأييد شد.. نتيجهگيري: با توجه به يافتهها ميتوان گفت که توجه به رهبري معنوي و به طبع آن اخلاق سازماني ميتواند در هويتيابي و پاسخگويي مدرسان علوم پزشکي و پيراپزشکي دانشگاه تأثير مثبت و سازندهاي داشته باشد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: رهبري معنوي، هويتيابي، پاسخگويي، اخلاق سازماني، مدرسان علوم پزشکي و پيراپزشکي
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 31 Dec 2022 09:14
Last Modified: 15 May 2023 07:58
URI: http://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6801

Actions (login required)

View Item View Item