بررسي رابطه بين تيپهاي شخصيتي – شغلي و کيفيت زندگي کاري پرستاران با ميانجيگري هوش اجتماعي

طهرانچی, بیتا and میکائیلی, فرزانه and مسعودي, شاهد (2022) بررسي رابطه بين تيپهاي شخصيتي – شغلي و کيفيت زندگي کاري پرستاران با ميانجيگري هوش اجتماعي. مجله پرستاري و مامايي, 19 (12). pp. 1008-1017.

[img] Text
8 Tehranchi A-10-3622-1.pdf

Download (714kB)

Abstract

مواجهه مکرر پرستاران با شرایط دردناك و رنجآور بیماران در بخشهاي مختلف میتواند منجر به کاهش کیفیت زندگی حرفهاي در آنان گردد که خود میتواند زمینهساز آسیبهاي روانی، همچون افت کیفیت مراقبت و برآیندهاي مراقبت از بیماران شود. در این راستا، پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین تیپهاي شخصیتی – شغلی و کیفیت زندگی کاري پرستاران با میانجیگري هوش اجتماعی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع مطالعات همبستگی پیشرفته مبتنی بر روابط ساختاري و روش تحلیل دادهها است که با مدلسازي معادله ساختاري در میان 300 نفر از پرستارانی که در فاصله زمانی اردیبهشت تا آبان 1400 در 8 بیمارستان خصوصی شهر مشهد مشغول به کار بودند، انجام گرفت. براي جمعآوري دادهها ( از پرسشنامههاي تیپ شخصیتی مایرز- بریگز ( 1998 )، هوش اجتماعی ترومسو سیلورا، مارتین، یوسن و داهل ( 2001 ) و کیفیت زندگی کاري قاسمزاده ( 1384 و آزمون معادلات ساختاري انجام شد. PLS و SPSS استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با کمک نرمافزارهاي آماري يافتهها: نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که بین تیپهاي شخصیتی - شغلی با کیفیت زندگی کاري پرستاران با میانجیگري هوش اجتماعی رابطه معنیداري وجود دارد، و متغیر تیپ با ساختار قادر است از طریق هوش اجتماعی 47 درصد از تغییرات کیفیت زندگی کاري را بیان کند که بیشترین اثر غیرمستقیم را داراست. کمترین میزان اثر غیرمستقیم نیز مربوط به تیپ شهودي است. نتيجهگيري: با توجه به نتایج بهدستآمده، پیشنهاد میشود براي بهبود کیفیت زندگی کاري پرستاران تیپهاي شخصیتی – شغلی و هوش اجتماعی آنان را بهبود بخشید.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: کیفیت زندگی، تیپهاي شخصیتی، هوش اجتماعی
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 31 Dec 2022 09:41
Last Modified: 15 May 2023 10:09
URI: http://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6807

Actions (login required)

View Item View Item