بررسي ارتباط بين راهبردهاي مقابله با استرس پرستاران و حمايتهاي سازماني درک شده در بيمارستانهاي دانشگاه علوم پزشکي تهران در سال 1400

ناجی, تهمینه and بکماز, کاروان and صدوقی اصل, افسانه (2022) بررسي ارتباط بين راهبردهاي مقابله با استرس پرستاران و حمايتهاي سازماني درک شده در بيمارستانهاي دانشگاه علوم پزشکي تهران در سال 1400. مجله پرستاري و مامايي, 20 (4). pp. 302-311.

[img] Text
4 Naji A-10-3762-1.pdf

Download (469kB)

Abstract

فشار کاري و مواجه مکرر پرستاران با شرایط دردناك و رنجآور بیماران در محیط کار پرستاران میتواند منجر به استرس در آنان شود. با توجه به اینکه حمایت سازمانی ادراكشده میتواند بهعنوان یک عامل قوي در کنترل شرایط پرتنش باشد، این مطالعه باهدف تعیین ارتباط بین راهبردهاي مقابله با استرس پرستاران و حمایتهاي سازمانی درك شده در بیمارستانهاي دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته است. مواد و روشها: این مطالعه تحلیلی، بهصورت همبستگی بر روي 607 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهاي دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1400 انجام شده است. نمونهگیري بهصورت طبقهاي و به شیوه انتساب متناسب انجام یافت. دادهها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک، حمایت سازمانی درك شده و مقابله نسخه 22 با استفاده از آزمونهاي آماري توصیفی و استنباطی تجزیه تحلیل شد. SPSS با موقعیتهاي استرسزا جمعآوري و در نرمافزار 2 بودند. آزمون همبستگی /77 ± 0/ 2 و مقابله با موقعیتهاي استرسزا 38 /16 ± 1/ يافتهها: یافتههاي این مطالعه نشان میدهد که حمایت سازمانی درك شده 19 .(P=0/ اسپیرمن نشان داد که بین متغیر مقابله با موقعیتهاي استرسزا و حمایت سازمانی درك شده در پرستاران، ارتباط مستقیم غیرمعنادار وجود دارد ( 134 بحث و نتيجهگيري: به نظر میرسد پرستاران به دلیل مواجه با محیط استرسزاي بیمارستان بیشتر در معرض استرس قرار دارند. لذا نیازمند است با تدوین، برنامهریزي و ارائهي خطمشی مناسب، زمینهي لازم براي کاهش استرس پرستاران فراهم شود

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: راهبردهاي مقابله با استرس، پرستاران، حمایتهاي سازمانی درك شده
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 08 May 2023 05:56
Last Modified: 10 May 2023 06:02
URI: http://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6924

Actions (login required)

View Item View Item