ارزيابي کيفيت آموزش مجازي در دوران پاندمي کوويد- ۱۹ از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اروميه

جبرائيلي, محمد and نيازخاني, زهرا and فائزي, آي سان and دلاوري, سعيده (2022) ارزيابي کيفيت آموزش مجازي در دوران پاندمي کوويد- ۱۹ از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اروميه. مجله پرستاري و مامايي, 20 (6). pp. 469-478.

[thumbnail of 3 Jabraeili A-10-3823-1.pdf] Text
3 Jabraeili A-10-3823-1.pdf

Download (540kB)

Abstract

شيوع پاندمي کوويد- ۱۹ در سراسر جهان و لزوم رعايت فاصلهگذاري اجتماعي، باعث شد که استفاده از آموزش مجازي در دانشگاههاي علوم
پزشکي رشد روزافزون پيدا کند. با توجه به اينکه کيفيت آموزش مجازي ارائه شده در اين دوران نقش مهمي در فرآيند يادگيري دانشجويان دارد، اين پژوهش با
هدف ارزيابي کيفيت آموزش مجازي در دوران پاندمي کوويد- ١٩ از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اروميه انجام شد.
مواد و روشکار: اين مطالعه از نوع توصيفي-مقطعي بود که در سال ۱۴۰۰ انجام شد. جامعه پژوهش شامل ۳۷۰ نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اروميه
بودند که از طريق روش نمونهگيري طبقهاي- نسبتي انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده پرسشنامهاي محققساخته بود که روايي و پايايي آن به دست آمد. دادهها
نسخه ۱۶ مورد تحليل قرار گرفتند. SPSS با استفاده از نرم افزار
يافتهها: بيش از ٦٢ درصد دانشجويان شرکتکننده در مطالعه ميزان مهارت کامپيوتري خود را در سطح متوسط گزارش کردند. همچنين ميزان استفاده دانشجويان
از آموزش آفلاين ( ٤٢ درصد) بيشتر از آموزش آنلاين ( ٢٩ درصد) بود. ميانگين امتياز کسب شده در ابعاد ششگانه ارزيابي کيفيت آموزش مجازي از ديدگاه
٣)، آموزش آنلاين / ٤ )، تعامل بين دانشجو و استاد ( ٤٧ / ٤)، خدمات پشتيباني( ٠٧ / ٤)، ارزشيابي( ١٤ / دانشجويان بدين ترتيب بود: سامانه مديريت يادگيري ( ٣٢
٣) بود. / ٣) و محتواي الکترونيکي ( ٣٢ /٦٣)
بحث و نتيجهگيري: نتايج اين تحقيق نشان ميدهد که کيفيت محتواي الکترونيکي ارائهشده، آموزش آنلاين و تعامل بين اساتيد و دانشجويان در آموزش مجازي
ارائهشده در دانشگاه علوم پزشکي اروميه در سطح متوسط و پايين بودند. لذا ضروري به نظر ميرسد که اساتيد دانشگاه در تهيه محتوي الکترونيکي به نيازهاي
يادگيري دانشجويان توجه کرده و اين محتوا بهصورت چندرسانهاي توليد گردند. همچنين لازم است با ايجاد زيرساختهاي لازم، جلسات آنلاين بيشتر برگزار
شود و با برقراري ارتباط چهره به چهره و استفاده از تالار گفتگوي سامانه مديريت يادگيري، ميزان تعامل را افزايش دهند

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: پاندمي کوويد- ١٩ ، آموزش مجازي، يادگيري الکترونيکي
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 09 May 2023 10:03
Last Modified: 10 May 2023 05:48
URI: https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/6941

Actions (login required)

View Item
View Item