بررسي سطح جامعه‌پذيري و هويت‌ حرفه‌اي دانشجويان کارشناسي پرستاري دانشگاه علوم پزشکي اروميه

قادرپناه, آروين and آجوداني, فردين and قاسم‌زاده, نازآفرين and اسماعيلي ذبيحي, رقيه (2024) بررسي سطح جامعه‌پذيري و هويت‌ حرفه‌اي دانشجويان کارشناسي پرستاري دانشگاه علوم پزشکي اروميه. مجله پرستاري و مامايي, 21 (11).

[thumbnail of 6 Ghaderpanah A-10-4030-1.pdf] Text
6 Ghaderpanah A-10-4030-1.pdf

Download (539kB)

Abstract

امروزه با حرفه‌اي‌شدن پرستاري و افزايش نياز جامعه به پرستاران حرفه‌مند، مفهوم هويت‌ حرفه‌اي به‌عنوان عامل‌کليدي و تأثيرگذار برکيفيت مراقبت پرستاري و بازگشت سلامتي بيماران مورد توجه قرار گرفته است. دانشجويان پرستاري به موازات حرفه‌اي شدن ارزش‌ها، هنجارها، رفتارها و مهارت‌هاي مناست با حرفه را طي فرآيند جامعه‌پذيري‌ حرفه‌اي ، که اولين گام‌هاي آن از دوره دانشجويي آغاز مي‌شود، دروني‌سازي مي‌کنند که براي تحقق نقش‌هاي حرفه‌اي آنان در آينده و رشد هويت حرفه‌اي‌شان حياتي است. بنابراين مطالعه حاضر باهدف تعيين سطح جامعه‌پذيري و هويت‌ حرفه‌اي دانشجويان کارشناسي پرستاري دانشگاه علوم پزشکي اروميه در سال 1401 انجام گرفت.
مواد و روش کار: اين پژوهش يک مطالعه توصيفي از نوع مقطعي-همبستگي است که 110 نفر از دانشجويان پرستاري‌ترم هاي 4 تا 8 به‌عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه‌گيري در دسترس وارد مطالعه شدند. براي جمع‌آوري داده‌ها از پرسشنامه‌هاي جامعه‌پذيري‌ حرفه‌اي و هويت‌ حرفه‌اي که روايي و پايايي انها مورد تأييد قرار گرفته بود، استفاده شد. داده‌ها با آمارهاي توصيفي و استنباطي با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تجزيه تحليل شدند.
يافته‌ها: ميانگين و انحراف معيار نمره‌کلي‌جامعه‌پذيري‌ حرفه‌اي شرکت‌کننده‌ها 75/31± 57/137 بود. ميانگين و انحراف معيار در حيطه ارزش گذاري و شناخت از حرفه 17/9±60/36، حيطه مهارت‌هاي حرفه‌اي 64/25± 27/56، حيطه مديريت و سياست‌هاي سازماني 58/8± 74/35، حيطه ارتباطات بين فردي 26/3± 50/9 مي‌باشد. نمره کلي هويت‌ حرفه‌اي شرکت‌کننده‌ها 26/8± 13/50 بود.
بحث و نتيجه‌گيري: سطح جامعه‌پذيري دانشجويان در حيطه ارزش‌گذاري و شناخت از حرفه، حيطه مديريت و سياست‌هاي سازماني و حيطه ارتباطات بين فردي متوسط و در حيطه مهارت‌هاي‌حرفه‌اي ضعيف، مي‌باشد. سطح‌کلي جامعه‌پذيري‌ حرفه‌اي بيشتر شرکت‌کنندگان در پژوهش متوسط بود. وضعيت کلي هويت‌ حرفه‌اي شرکت‌کننده‌ها متوسط بود. بر اساس يافته‌هاي حاصل از پژوهش، پيشنهاد مي‌شود با تحليل فرآيندها و اقدامات مرتبط، سطح هويت و جامعه‌پذيري حرفه‌اي دانشجويان را به‌عنوان پايه‌عملکردي مراقبت از بيمار ارتقا داد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: دانشجويان پرستاري، هويت حرفه‌اي، جامعه‌پذيري حرفه‌اي
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 30 Dec 2024 07:08
Last Modified: 30 Dec 2024 07:08
URI: https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/7526

Actions (login required)

View Item
View Item