حيدري, شيوا and فرهادي, شادي and حاجي اسمعيلي, مريم (2024) تأثير آموزش مفاهيم اخلاق حرفهاي از راه دور با استفاده از تلفن همراه بر حساسيت اخلاقي پرستاران شاغل در بيمارستان امام خميني (ره) اروميه؛ يک مطالعه نيمه تجربي. مجله پرستاري و مامايي, 22 (1).
![[thumbnail of 3 Heidari A-10-4029-2.pdf]](https://eprints.umsu.ac.ir/style/images/fileicons/text.png)
3 Heidari A-10-4029-2.pdf
Download (433kB)
Abstract
پرستاران بزرگترين گروه ارائهدهنده مراقبت سلامت هستند که براي عمل به موضوعات اخلاقي و اتخاذ تصميمات صحيح در حرفه پرستاري ابتدا بايد نسبت به موضوعات اخلاقي حساسيت کافي وجود داشته باشند. ازجمله مواردي که ميتواند در اين زمينه مؤثر بوده و بهعنوان يک چارچوب موردتوجه قرار داد، آشنايي بيشتر فراگيران حرفه پرستاري با مفاهيم اخلاقي است. لذا پژوهش حاضر نيز باهدف تعيين تأثير آموزش مفاهيم اخلاق حرفهاي از راه دور با استفاده از تلفن همراه بر حساسيت اخلاقي پرستاران شاغل در بيمارستان امام خميني (ره) اروميه انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر يک مطالعه نيمه تجربي که بر روي پرستاران شاغل در بيمارستان امام خميني اروميه انجام شد. با روش نمونهگيري در دسترس پرستاران واجد شرايط انتخاب شدند و نمونههاي موردمطالعه بهصورت تصادفي به دو گروه کنترل و مداخله تقسيم شدند. در کل 76 نمونه براي مطالعه و 38 پرستار براي هر گروه در نظر گرفته شد. قبل از شروع مداخله پيشآزموني از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه حساسيت اخلاقي لوتزن به عمل آمد. در گروه تلفن همراه، تماس و نيز پيامهاي آموزشي در ارتباط با کدهاي اخلاقي هر روز دو پيامک به شرکتکنندهها به مدت چهار هفته ارسال شد. در گروه کنترل هيچ آموزشي صورت نگرفت و تنها برنامه آموزشي بيمارستان را دريافت کردند. بعد از اتمام دوره پرسشنامه مذکور توسط دو گروه مجدداً تکميل شد. دادهها توسط افزار SPSS نسخه 21 آزمونهاي آماري کاي دو اسکوئر و تي تست مورد تجزيهوتحليل قرار گرفت.
يافتهها: نتايج آزمون تي تست زوجي نشاندهنده اختلاف آماري معناداري در ميانگين نمرات حساسيت اخلاقي در گروه تلفن همراه، قبل و بعد از مداخله بود (p<0.001)؛ ولي در گروه کنترل در ميانگين نمرات حساسيت اخلاقي اختلاف معنادار آماري مشاهده نگرديد (P=0.678). همچنين نتايج آزمون تي تست مستقل نشان داد که ازنظر ميانگين نمرات حساسيت اخلاقي قبل از مداخله بين دو گروه کنترل و تلفن همراه اختلاف آماري معنيدار وجود نداشت (P=0.519). اما پس از مداخله بين دو گروه اختلاف آماري معنيدار وجود داشت (p<0.001).
بحث و نتيجهگيري: بر اساس نتايج بهدستآمده در اين پژوهش مشخص گرديد که ارتقاء و بهبود حساسيت اخلاقي بهعنوان يکي از رسالتهاي مهم آموزش حرفه پرستاري نيازمند روش آموزشي مناسب و نوين است؛ با توجه به نتايج مطالعه حاضر، بهکارگيري آموزش از راه دور به شيوه تلفن همراه در آموزش پرستاران ميتواند منجر به بالابردن حساسيت اخلاقي آنان گردد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | آموزش، حساسيت اخلاقي، پرستاران، تلفن همراه، مطالعه نيمه تجربي |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Depositing User: | Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir |
Date Deposited: | 17 May 2025 07:02 |
Last Modified: | 17 May 2025 07:02 |
URI: | https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/7631 |