استدلال باليني و آموزش پرستاري (اديتوريال)

اصغري, آل ناز and رحماني, فرناز (2024) استدلال باليني و آموزش پرستاري (اديتوريال). مجله پرستاري و مامايي, 22 (1).

[thumbnail of 6 Asghari A-10-239-6.pdf] Text
6 Asghari A-10-239-6.pdf

Download (370kB)

Abstract

مهارت استدلال باليني به‌عنوان يکي از توانمندي‌هاي مورد انتظار پرستاران مجرب و شايسته به شمار مي‌رود. بنابراين لازم است پرستاران قبل از ورود به حوزه باليني، شايستگي‌هاي استدلال باليني را کسب نمايند. شواهد نيز نشان مي‌دهد آموزش پرستاري با تمرکز بر استدلال باليني مي‌تواند توانايي پرستاران را در مقابله با موقعيت‌هاي پيچيده و ناپايدار در هنگام برخورد با بيماران را افزايش دهد. همچنين طبق برنامه درسي مصوب وزارت بهداشت، پرورش مهارت‌هاي استدلال باليني پرستاران جزو اهداف آموزشي واحدهاي درسي پرستاري است. برخي از راه‌کارهايي که مي‌تواند به دانشجويان پرستاري کمک کند تا توانايي‌هاي استدلال باليني خود را توسعه دهند، استفاده از روش آموزشي زير است: فعال بودن در يادگيري، تفکر انتقادي و حل مسئله، ارتباط بين‌رشته‌اي، فراشناخت، شبيه‌سازي، بازخورد سازنده، پرسپتورشيپ و منتورينگ. درمجموع، آموزش پرستاري به استراتژي‌هاي بلندمدت براي ارتقاء صلاحيت استدلال باليني دانشجويان پرستاري نياز دارد تا دانشجويان پرستاري شايسته و با اعتمادبه‌نفس تربيت نمايد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: استدلال باليني، آموزش، پرستاري
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 17 May 2025 07:21
Last Modified: 17 May 2025 07:21
URI: https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/7634

Actions (login required)

View Item
View Item