تأثير برنامه حمايتي-آموزشي قدرداني ايمونز بر اضطراب و خودکارآمدي مادران نوزادان نارس بستري در بخش مراقبت ويژه نوزادان بيمارستان هاجر شهرکرد

رحيمي مزرعه‌شاهي, راحله and حيدري, هايده and چوپاني, رؤيا and رئيسي, هادي (2024) تأثير برنامه حمايتي-آموزشي قدرداني ايمونز بر اضطراب و خودکارآمدي مادران نوزادان نارس بستري در بخش مراقبت ويژه نوزادان بيمارستان هاجر شهرکرد. مجله پرستاري و مامايي, 22 (3).

[thumbnail of 7 Rahimi Mazraeshahi A-10-4220-1.pdf] Text
7 Rahimi Mazraeshahi A-10-4220-1.pdf

Download (485kB)

Abstract

تولد نوزاد نارس براي مادران امري غيرمنتظره است و اين مادران به دنبال آن احساسات منفي مانند اضطراب را تجربه مي‌کنند که سبب کاهش خودکارآمدي مي‌شود. اين مطالعه باهدف تعيين تأثير برنامه حمايتي-آموزشي قدرداني ايمونز بر اضطراب و خودکارآمدي مادران نوزادان نارس بستري در بخش مراقبت ويژه نوزادان بيمارستان هاجر شهرکرد انجام‌ شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه نيمه‌تجربي بر روي 41 مادر داراي نوزاد نارس در بخش مراقبت ويژه نوزادان بيمارستان هاجر در دو گروه مداخله و کنترل انجام‌ شد. نمونه گيري به‌روش در دسترس براي گروه کنترل به‌مدت يک ماه و سپس براي گروه مداخله به‌مدت پنج‌ماه صورت گرفت. به دليل جلوگيري از تورش ابتدا گروه کنترل و سپس گروه مداخله نمونه‌گيري شدند. در شروع، بلافاصله و يک ماه پس از پايان مداخله پرسشنامه‌هاي اضطراب بک و خودکارآمدي بارنس توسط افراد هردو گروه تکميل شدند. مداخله طي نه جلسه براي گروه مداخله اجرا شد و براي گروه کنترل مداخله‌اي صورت نگرفت. برنامه قدرداني ايمونز با استفاده از تکنيک قدرداني و يادآوري نعمت‌ها موجب کاهش نشانگان منفي و افزايش هيجانات مثبت مي‌شود. داده‌هاي مطالعه با استفاده از آزمون‌هاي آماري توصيفي و تحليلي (مجذور کاي، تي مستقل دو نمونه‌اي، آزمون دقيق فيشر و اندازه‌گيري‌هاي تکراري) توسط نرم‌افزار آماري SPSS نسخه25 در سطح معني‌داري کمتراز 05/0 تجزيه‌وتحليل شد.
يافته‌ها: تفاوت آماري معني‌دار در ميانگين نمره اضطراب (67/0 =P) و خودکارآمدي مادران (16/0 =P) قبل از مداخله بين دو گروه مشاهده نشد. بلافاصله پس از پايان مداخله و در دوره پيگيري تفاوت آماري معني‌دار بين دو گروه در ميانگين نمره اضطراب و خودکارآمدي مادران ديده‌ شد (001/0 >P). آناليز واريانس با اندازه‌گيري‌هاي تکراري نشان داد، در گروه مداخله اثر زمان بر ميانگين نمره اضطراب و خودکارآمدي معني‌دار بود (001/0 >P).
بحث و نتيجه‌گيري: با توجه به اثربخشي مداخله بر اضطراب و خودکارآمدي پيشنهاد مي‌شود مديران و برنامه‌ريزان سلامت، اقدامات لازم را جهت آموزش پرسنل در زمينه استفاده از روش قدرداني ايمونز به‌منظور بهبود اضطراب و خودکارآمدي مادران نوزادان نارس بستري در بخش مراقبت ويژه نوزادان انجام دهند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اضطراب، بخش مراقبت ويژه نوزادان، نوزاد نارس، خودکارآمدي
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email gholipour.s@umsu.ac.ir
Date Deposited: 19 May 2025 07:52
Last Modified: 19 May 2025 07:52
URI: https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/7652

Actions (login required)

View Item
View Item